November 2010 is Heerma van Voss’ romandebuut, Een zondagsman, verschenen bij uitgeverij Atlas. De reacties zijn tot op heden positief. Filmpjes van de presentatie zijn hier te zien.
Pers over Een zondagsman:
Adriaan van Dis: ‘Daan Heerma van Voss heeft een groot talent voor medeleven. Ik ken geen jonge schrijver die zo goed in het hoofd en lichaam van een ouwe man kan kruipen: een wonder van stilistische lenigheid en verplaatsing.’
Jonathan van het Reve : ‘Met veel humor en een scherp oog voor detail ontrafelt Daan Heerma van Voss het diepste leed tot op de kleinste, gruwelijkste vezels. Een knap en zeer aangrijpend debuut.’
‘Men zegt dat de eerste alinea het DNA van een roman moet bevatten. Daan Heerma van Voss (1986) heeft genoeg aan de eerste zin. In bijna elke alinea heerst een verpletterende grauwheid en stilte. (…) Deze toon volhouden is een stilistische opgave, die Heerma van Voss knap volbrengt. (…) Een bijna perfecte stijl en een wereld opgebouwd uit betekenisvolle details.’ – de Volkskrant
‘Het is een prachtig geschreven verhaal. De ontreddering en vertwijfeling van Oscar is zeer goed verwoord. […] Maar vooral de zoektocht naar een invullen, naar een balans vinden in de nieuwe situatie is schitterend weergegeven. Een heel mooi, bijna verpletterend, romandebuut. Het boek kan, mits zijn in boekvorm uitgegeven dubbelinterviews niet als debuut gezien worden, regelrecht op de shortlist voor de Academia Debutantenprijs 2012.’ – Leestafel
‘Een van de beste tien boeken van het jaar.’ – Boekhandel Athenaeum
‘Daan Heerma van Voss weet in zijn debuutroman Een zondagsman een haarscherp beeld te schetsen van de pijn, woede en schuldgevoelens die Oscar krenken na het ongeluk.’ […] ‘De tijd staat stil terwijl het leven met verdriet doordrenkt raakt. Een zondagsman is een debuut om trots op te zijn.’ – 8 Weekly
‘Geweldig goed geschreven. Heerlijk om te lezen.’ – VPRO’s De Avonden
‘Een genot om te lezen. […] Schitterend.’ – Knetterende letteren, cultura 24 tv.
‘Daan Heerma van Voss (…) waagt zich nu aan de fictie. Hij kroop in het hoofd van een psychiater te Amsterdam-Zuid. Dat doet hij alleszins vaardig.’ – Trouw
‘De beste openingszin van het jaar.’ – Spits
‘Het is bijna niet te geloven dat de auteur van dit debuut nog zo jong is.’ […] ‘Prachtig boek’ – Literaire Debuten
‘Rake beeldspraak en originele observaties’ – Vrij Nederland
‘Daan Heerma van Voss heeft een innemende pen en oog voor detail.’ – Trouw
‘Zorgen voor de vrouw in het ziekenhuisbed en zich zoveel mogelijk
proberen te herinneren van de vrouw met wie hij was getrouwd. We zien
hem langzaam toewerken naar een afscheid. Dat levert een onverwacht
mooie en spannende slotepisode op.’ – NRC Handelsblad
‘Ik zou onze oosterburen aanraden de vertaalrechten van de zo rijke jongste generatie Nederlandse auteurs – Peter Buwalda, Joost de Vries, Jamal Ouariachi, Thijs de Boer en Daan Heerma van Voss, om enkelen te noemen – onmiddellijk in te kopen.’ – Het Parool
‘Mooi, onderkoeld proza.’ – Noordhollands Dagblad
Ikzelf in actie:
En Adriaan van Dis:
Achterflaptekst: ‘Ellens machines piepen ook, maar anders. Regelmatig, en zacht. Geen piepjes om de aandacht te trekken zoals die uit de kamer hiernaast, maar meer kleine geheugensteuntjes, om ons erop te wijzen dat ze nog steeds leeft.’ Sinds zijn vrouw in coma ligt en zijn carrière nagenoeg ten einde is, wordt Oscar van Bohemen, ooit net als zijn vader een gevierd psychiater, geconfronteerd met vragen waar hij nooit eerder over na heeft hoeven denken. Zo blijkt hij eigenlijk maar weinig te weten van zijn echtgenote, en moet hij leren om naast zijn huis ook zijn dagelijkse leven met stiefdochter Sophie te delen. En dat alles in een wereld die zich steeds minder van hem aan lijkt te trekken. Gevangen tussen patiënt, stiefdochter en vrouw, onderzoekt Oscar het verleden van zijn echtgenote en vindt hij in de sportschool zijn ‘kwijtgeraakte’ lichaam terug. En juist wanneer hij in het ziekenhuis op het punt staat definitief afscheid te nemen van zijn vrouw, moet Oscar nog één keer heden en verleden met elkaar zien te verbinden. Met een ongekend inlevingsvermogen en een verrassend gevoel voor humor beschrijft Daan Heerma van Voss een man van middelbare leeftijd die van het leven steeds weer iets anders krijgt dan hij in gedachten had.’
–
Adriaan van Dis over Een zondagsman: ‘Daan Heerma van Voss heeft een groot talent voor medeleven. Ik ken geen jonge schrijver die zo goed in het hoofd en lichaam van een ouwe man kan kruipen: een wonder van stilistische lenigheid en verplaatsing.’
–
Jonathan van het Reve over Een zondagsman: ‘Met veel humor en een scherp oog voor detail ontrafelt Daan Heerma van Voss het diepste leed tot op de kleinste, gruwelijkste vezels. Een knap en zeer aangrijpend debuut.’